Vuile Mong: Gloria! Revolutie!

3 jaar geleden   •   2 min lezen

Door Danny Bonte

Veurnaar Raymond Rosseel, Mong voor de vrienden en Vuile Mong voor de rest van het land, loopt als een rode (!) draad door ons verhaal. Hij trommelde
op de ketels van De Vitamientjes tijdens het Hippiebal van 23 maart 1968, animeerde de bezetting van de Kredietbank toen José Van Gucht later dat jaar
in hongerstaking ging en stal de show op de openingsavond van ’t Muzekot op 5 december ’70. We legden hem fotografisch bewijs voor.

“Hoe het komt dat ik meedeed aan de bezetting van de Kredietbank? Toeval. Ik woonde toen al in Gent en kwam niet zo dikwijls in Veurne. Bij elk bezoek aan de streek, ging ik wel goeiedag zeggen aan José en Anne-Marie Van Gucht. Hebben zij ons op de hoogte gebracht? Misschien waren het mijn maten Foentje Bostyn of Guido Tavernier, die trouwens allebei op de foto van de bezetting staan! In dat geval, zijn we wellicht direct liftend naar Veurne getrokken, want dat ging toen op die manier. Ik zie op de foto dat ik een gitaar mee had. Zelf bezat ik toen geen gitaar, dus die komt van iemand anders, geen idee van wie.

Wat ik toen zong? Wel, de Vieze Gasten waren nog niet opgericht, dus die liedjes hadden we nog niet – ik denk aan ‘BOB’, ‘Bal Maskee’, ‘We hebben geen bomen’. Ik ben geen groot gitarist, maar ik kon een tiental nummers perfect spelen en die zal ik daar wel gebracht hebben: ‘Een respectabel man’ van Boudewijn De Groot (de vertaling van het Kinks-nummer ‘Well-respected Man’), ‘Vrijgezel’, ook van De Groot, ‘Drunken Sailor’, ‘House Of The Rising Sun’.

Ik herinner me ook nog dat Wilfried Vanhove op een bepaald ogenblik mee naar binnen is gegaan. Hij wist niets van die actie af, maar in de bank liep op dat moment een tentoonstelling over goudsmeedkunst en juwelen en hij  begon daar direct een speech af te steken over het kapitaal! En wat ik ook nog weet, is dat mijn ouders op de hoogte waren van mijn deelname aan die bezetting. Ze waren met vakantie in Luxemburg en kochten daar een Duits magazine waarin foto’s stonden van de hongerstaking en de actie! Maar ja, ’t was te laat!

Ik dacht dat ik samen met Fabien (Fabien Van Audooren van De Vieze  Gasten – red.) op de opening van ’t Muzekot speelde, maar op de foto sta ik duidelijk
alleen. Met een gitaar. Ik herinner me niet dat ik toen zoveel gitaar speelde.

Mijn gitaarkunst is beperkt, maar ik kon de show stelen en een echte muzikant als Fabien werd daar soms zenuwachtig van! Ik noemde al een aantal nummers.
Ik bracht ook ‘Gloria’ en dan fantaseerde ik altijd. Ik zong ‘Revolutie’ in plaats van ‘Gloria’ en improviseerde hele verhalen in het Engels en het Frans, zoals ik later deed met ‘Het Apekot’ . Iedereen deed mee, klapte, stampte, danste, maar na tien nummers was mijn repertoire op! Ik zal die dag weer die tien nummers gespeeld hebben zeker.

Later hebben Fabien en ik nog eens opgetreden in ’t Muzekot, wél met de liedjes van De Vieze Gasten. Op een bepaald ogenblik zongen we onze versie van het Belgisch volkslied en dat heeft me mijn ereburgerschap van de stad Veurne gekost. Om een of andere reden was Karel Bailleul aanwezig, een Veurns politicus en ex-weerstander, en die was verschrikkelijk kwaad! Enfin, in 2016 kreeg ik dan toch een eervolle vermelding van de Ghesellen van de Kastelnij Veurne. “

Mong Rosseel

Bron: ’t Muzekot 50 – Alternatief Veurne - Redactie Eddy Bonte

Zeg het voort